garpenblogg

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

FUSK?

Av Maria - 18 oktober 2010 09:47

för ett antal år sedan var jag  på en utbildning på SLU, det var en intr helg på många sätt, men det är en sak jag än idag minns med förvåning. Det var nämligen en kvinna i publiken som ansåg att göra om en undersökning var fusk. Det var en redig kvinna, ja ni vet, en som verkar ok och som man tänker har bra åsikter. När hon sade detta om F U S K med emfas blev jag förvånand. Just i detta fallet handlade det om ögonlysning. Hon menade på att vissa som får en diagnos på sin hunds ögon och som åker till en annan ögonlysare för en andra åsikt i frågan, fuskar. Framförallt om hunden blir friad gång nr 2.

Är det inte märkligt att tänka så? Är det bara jag som tycker det är konstigt?


För med det tankesättet så utgår man ju samtidigt ifrån att den veterinär som kollar gång nr 2 är korrupt? eller kanske okunnigare än den första veterinären? Visserligen kan man hävda att man ju bör lita på det första omdömet, men det är ju inte ovanligt att det finns viss tveksamhet från den första veterinärens sida, eller att saker kan förändra sig med tiden


Samma tankar hade en annan kvinna vid avelsrådsutbildningen steg 1 som SKK arrangerade i helgen. Matthias var där och återberättade för mig ungefär samma tankekedja som ovan, fast det var en annan kvinna (haha- gissar jag i alla fall) och ämnet var röntgen. Hennes åsikt var att det alltså var fusk att röntga 2ggr.

Märkligt, mycket märkligt.

Skulle man tillämpa samma resonemang på andra ställen i livet? När har det någonsin blivit fusk att göra om en undersökning? Jag tror att det förstås mest är de tveksamma fallen som vill kolla det hela ytterligare en gång. Röntgar du din hund och får resultatet E höfter så kanske man är mindre benägen att röntga om än om man får tex B/C och är svindlande nära ett UA resultat.


Nå, inte är jag så naiv att jag tror att ingen någonsin försöker fuska, men det är verkligen inte det första jag tänker heller. Tycker man ska utgå från att folk är seriösa och undvika att hojta "fusk" alltför lättvindigt, det är ett starkt ord


efter sig själv dömer man andra

    

Alexander & Garpenborg's Gudagåva utbyter saliv :-)

 
 
Marianne

Marianne

18 oktober 2010 13:51

Hur många gånger har jag inte hört detta om framförallt omröntgen av höfter/armbågar - för mig ett helt absurt resonemang. T ex tiken som fick B-höfter till slut, efter 4 röntgentillfällen och svaren varierade allt ifrån B till D, och ja, matten till den här tiken fick ta enormt med skit för att hon faktiskt tog en kull efter sin hund... Är 1:e avläsaren då per automatik den mest kunniga, mest kompetenta avläsaren? Alltid???
Hmmmmm.... Fusk? Absolut inte!

http://winniehurst.bloggagratis.se

 
Tina

Tina

18 oktober 2010 16:37

Jag upphör aldrig att förundras, och har lite svårt att sluta skratta nu :0)

http://www.tinric.com

 
Marie-Louise Winroth

Marie-Louise Winroth

18 oktober 2010 19:36

Vill absolut inte kalla det fusk men det är klart att man hellre lyssnar på ett friande resultat än ett fällande. Sen kan man ju ställa sig frågan vilket resultat skulle man få om man röntgade om en A hund, skulle den få ett C andra gången hur skulle man tolka det då? Självklart skall man ha rätt att få ett andra utlåtande.
Det är ju relevant att frågar sig vilken av veterinärerna som gett rätt utlåtande. Den som friat eller den som fällt. Jag tror dock att det viktiga är att visa de resultat man fått även om de är olika sedan är det ju upp till eventuella valpköpare att ta ställning till om de vill köpa valp efter en tik som röntgats flera gånger med olika resultat eller ej. Visa reslutaten och gör undersökningar hellre än att låta bli och famla i blindo.

http://htpp://mygganosirrah.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

18 oktober 2010 23:07

vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser detta :S
men fusk är nog det sista man kan kalla det.
Vi har fått tid kl 15 på onsdag för Alte om jag inte minns fel. Dock glömde jag totalt bort o be om kicki *attans* Men vi håller tummarna för att det är hon iaf.
Men jag kan väl slå dig en pling innan på dagen så kan vi prata lite så får du ge mig lite tips som du skrev på min blogg :D
tänk i övermogon gäller det *nervös som bara den*
kram

http://emblaoalte.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hanne

19 oktober 2010 09:00

Själv skulle jag absolut se till at få en second opinion om det gällde en diagnos som direkt skulle påverka mitt tilltänkta avelsarbete, eller hundens välmående.

Det finns ju olika veterinärer eftersom det finns olika sätt att se på saker. Erfarenhet, kunskap och dagsform varierar förstås även för veterinärer. Dessutom så är det väl klokt att hellre fria än fälla och faktiskt se till det bättre resultatet än att låta gammal skit smitta kvar ett nytt fräscht resultat?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 april 2018 16:54

Under en heldag så kommer ni få prova på allt vad viltspår innebär.. ingen förkunskap krävs alls utan detta är en kurs inriktad just för nybörjare alt att man provat på lite men känner att man behöver ytterligare stöd.    Det är verkligen en perf...

Av Maria - 24 mars 2018 09:26

Hej och varmt välkommen till Garpenborgs kennelträff fredagen 30e mars Här kommer vi försöka sammanfatta allt ni kan tänkas behöva veta inför dagen    Var? Stockholms Hundsportcentrum i Uppl.Väsby (vägbeskrivning i separat fil) När? Vi börja...

Av Maria - 14 mars 2018 15:48


Den stolte fadern

Av Maria - 14 mars 2018 15:31


HD:B ED:ua Öga:ua L2HGA&HC: Gen.clear BPH: genomförd, skottfast Mamma till kennelns K3 kull ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards