garpenblogg

Alla inlägg under september 2017

Av Maria - 23 september 2017 15:03

Vår yngsta fyrbenta flockmedlem driver mig till vansinne med sin överskottsenergi och nu är det basta! Astrid som var en sådan ljuvlig valp har senaste halvåret blivit mer och mer påfrestande,,,detta trots att hon tränas i nosework hyfsat regelbundet, samt att vi kör vardagslydnad och även viltspår - ja utöver powerwalks och vanliga promenader (ofta med klövjeväskor) samt lek på tomten. Och med påfrestande så menar jag att hon helt enkelt har för mkt energi, hon välter både Vera och Sigrid med sin framfart och biter Kristoffer och Alexander i uppmaningar till lek som är på tok för hårdhänta, för att inte tala om alla prylar hon slaktar! Jag blir ofta så arg på henne att jag känner mig som Emils i lönnebergas pappa när han jagar sin son in i vedboden,,, suck

Och nu ska d vara slut med detta, Astrid skall skolas in på löpbandet. Därmed basta :)
På detta viset kan jag dränera henne (och förvisso även värma upp) före promenader och jag får även möjlighet att köra lite löpträning med henne i intervall.
Vän av ordning kan fråga varför man tex inte springer själv ute med hunden i fråga eller kanske tom cyklar. Jo, även om jag hade haft en cykel eller en fysik som fungerade till löpning så måste vi i vår stora familj ofta multitaska, dvs en hel del av hundträningen sker dagtid när de stora är i skolan och den lilla sover middag. Promenaderna sker med barnvagn och viltspårandet på kvällar när Matthias är hemma, när tillfälle ges behöver således maximalt antal hundar få ut något rent träningsmässigt. De hundar som är inskolade på löpbandet kan således tränas medan jag befinner mig i tvättstugan (f.ö det rum jag tillbringar mest tid i:) eller fixar med Sigrid alt tränar en annan hund på annat vis osv
Nog med förklarande, de flesta med fler än två hundar och mer än ett barn förstår vad jag menar :)

Alltså, nu är det Astrids tur! Inga mer ursäkter, nu ska jag träna henne 1ggr per dag tills hon tycker löpbandet är lika skoj som våra andra

Och för att nu inte bara ge ris så skall jag rosa henne oxå. Astrid är oerhört kärleksfull och en hejjare på viltspår, hon älskar sin husse djupt (ja fråga mig inte varför han är en sådan stor favorit hos henne:) och hon är rolig med gäster och ger dem en god bild av vad de har att förvänta sig när de funderar över att bli med en Garpenborgare
Meeeeen jobbig det ÄR hon och nu ska jag sluta klaga och kavla upp ärmarna ännu längre upp och se till att lösa situationen för oss som lever med henne <3

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards