garpenblogg

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Kullsyskonstatistik & magkänsla

Av Maria - 6 oktober 2010 22:30

som nybliven rottweileruppfödare drillas man tidigt i vikten av att ta hänsyn till kullsyskonstatistiken.

Det är bra

men svårt

Man börjar med att tro att det bara gäller att hitta en avelshane som kommer ur en felfri kull rörande HD&ED samt att alla har hyfsade MHn med etta på skotten  :-) ja, jag ler lite, för snabbt lär man sig att ju mer man vet detså svårare blir det. Den där felfria kullen är sällan så särdeles felfri, utan det brukar i så fall gömma sig något annat man måste ta ställning till.

Var drar man gränsen? Hur noga ska man vara? och hur mycket skall man lita på sin magkänsla? Hur lång tid tar det att ens utveckla en magkänsla, eller är det kanske rent av något som man har eller inte har helt enkelt?

Inom alla raser finns bekymmer, mer eller mindre utbredda- generellt brukar man säga att ju MER utbrett ett problem är desto långsammare får man gå till väga när man vill bli av med det (eller i alla fall minska frekvensen, som ju är det mer realistiska målet) Ju lägre frekvens av tex en sjukdom, desto lättare är det att ta i med hårdhandskarna. Man kan ju lätt tro att det är tvärtom, tills man funderar över saken.


jag sitter inte inne med några svar, lite tankar om det mesta har jag förstås, men svaren, näe dom är jag inte säker på att jag har- men jag letar ständigt efter dom! En sak är jag säker på: det hjälper inte att dra täcket över huvudet- hur frestande det än kan vara :-) nattinatti

    


 
 
Marianne

Marianne

6 oktober 2010 23:44

Kloka ord - as usual! Det är sällan så enkelt som det ser ut att vara, allt är inte svart eller vitt...

Jag måste kika på bebbar snart igen, öva lite på min magkänsla, hahaha

http://winniehurst.bloggagratis.se

 
Tina

Tina

7 oktober 2010 14:56

Jaa, klok som en bok - ett ständigt aktuellt ämne, där det finns ont om solklara svar, och gott om plats för personligt tyckande och tänkande.
Kram

http://www.tinric.com

 
Tina

Tina

7 oktober 2010 15:00

vad faan - nu har jag försökt skicka en kommentar säkert fem gånger, men jag får bara meddelande om att jag skriver fel säkerhetskod...

http://www.tinric.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 april 2018 16:54

Under en heldag så kommer ni få prova på allt vad viltspår innebär.. ingen förkunskap krävs alls utan detta är en kurs inriktad just för nybörjare alt att man provat på lite men känner att man behöver ytterligare stöd.    Det är verkligen en perf...

Av Maria - 24 mars 2018 09:26

Hej och varmt välkommen till Garpenborgs kennelträff fredagen 30e mars Här kommer vi försöka sammanfatta allt ni kan tänkas behöva veta inför dagen    Var? Stockholms Hundsportcentrum i Uppl.Väsby (vägbeskrivning i separat fil) När? Vi börja...

Av Maria - 14 mars 2018 15:48


Den stolte fadern

Av Maria - 14 mars 2018 15:31


HD:B ED:ua Öga:ua L2HGA&HC: Gen.clear BPH: genomförd, skottfast Mamma till kennelns K3 kull ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards