garpenblogg

Alla inlägg den 25 juni 2014

Av Maria - 25 juni 2014 16:29

och en dålig hund kan ha vilken färg som helst,,,

egentligen kan jag skriva spaltmetrar om detta med färgerna på vår ras, om hur populatitet och ren färgrasism präglat, och fortfarande präglar debatten. Om hur konkurensen och egna preferenser leder till rena smutskastningen av oliktyckande. Om hur skrämmande lite fakta, för att inte säga helt obefintligt med fakta, leder till att väldigt många tycker sig veta både det ena och det andra,,,

men jag ids inte riktigt.

Blir istället bara ledsen och uppgiven.

Varför finns det så lite vetgirighet? Varför är det roligare att sprida lögner än att ta reda på hur saker och ting förhåller sig? Varför finns det så många hundägare och uppfödare som anser sig vara för mer än alla andra?


När jag for till Finland för att para med en röd (snäll, friröntgad championhane kan tilläggas) år 2002 så fick jag höra både en och två gånger att jag var oseriös. Idag kan man knappt förstå varför. Men då hette det att "du åker ju bara för att du hoppas på röda valpar, vad är det för fel på brindle valpar?" eller "det där gör du bara för pengarnas skull"

Båda argumenten är helt absurda, dels utgår det första från att det finns en färghirarki. Och att en färg således är bättre än en annan osv Argument nr två lika absurt det då detta var min första riktigt dyra parning jag gjorde. Två tur och retur resor med bil till helsingfors. Och eftersom jag en hade körkort så fick jag lura med mig körkorts&bilburna vänner. Ledigt från jobbet utan betalt fick jag ta och ja,,, nå strunt samma låt oss nöja oss med att säga att det hade varit både billigare och enklare att para med en svensk brindle hane :-)


nedan en bild på ett gäng fantastiska hundar- friska, snälla, glada, stabila staffar i en hel mängd av olika färger!

Tack Diana för att vi får låna dina brudar både titt som tätt <3

 

Den som själv är utan skuld kasta första stenen.

eller

”varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards